Historien om Escape Rooms

Historien om Escape Rooms

Selvom de først for nylig har vundet popularitet, har Escape Rooms faktisk eksisteret i over et årti! Escape-spilindustrien, der startede som simple virtuelle eventyr i Japan, har spredt sig over hele verden og appellerer til folk, der ønsker at opleve underholdning, ikke bare se den.

Escape Game – oprindelse

De tidligste videospil var oprindeligt afhængige af tekstbaserede kommandoer til at styre spillet. Men efterhånden som teknologien blev forbedret, begyndte spilproducenterne i stedet at bruge visuelle signaler. Med denne avancerede teknologi og den øgede popularitet af videospil i 1970’erne, begyndte virksomheder at brainstorme nye metoder for spillere til yderligere at interagere med deres spil.

Dette gav plads til peg-og-klik eventyrspil – forgængeren til Escape Rooms fra det virkelige liv. Spillet hovedsageligt på computere, krævede peg-og-klik, at spillere brugte markøren til at interagere med objekter i spillet. Planet Mephius er det tidligste eksempel, designet af Eiji Yokoyama og udgivet af T&E Soft i 1983. Dette første peg-og-klik-spil var kun tilgængeligt i Japan, men denne prototype til virtuelle eventyr voksede i popularitet, hvilket i sidste ende førte til skabelsen af ” escape the room” videospil.

Tidlige “Escape The Room”-spil

I 1988 skabte John Wilson Behind Closed Doors, et tekstbaseret spil, der betragtes som den første start af en spiller fanget i et rum. Dette koncept vandt indpas, og i løbet af de næste femten år begyndte “escape the room”-videospil at tage den foretrukne peg-og-klik-stil til gameplay.

“Escape the room”-spil blev endnu mere efterspurgte med 2004-udgivelsen af ​​Crimson Room, et spil af den japanske skaber Toshimitsu Takagi. Crimson Room vandt popularitet, i det mindste delvist, på grund af væksten i internetadgang. Spillet findes faktisk stadig online.

Den originale “escape the room”-genre er også kendt som Takagism, i forbindelse med Takagis navn. Ligesom Crimson Room starter mange spil i denne genre med en kort tekstintroduktion og involverer et førstepersonsperspektiv. Spillenes atmosfære fremkalder ofte en følelse af isolation på grund af den ildevarslende musik, minimalistiske grænseflade og mangel på andre karakterer. Spillere skal søge i rummet ved at svæve med musen og klikke på objekter. Disse spil foregår normalt i et enkelt rum med det ultimative mål at flygte gennem en dør. Populariteten af ​​videospil som disse blev til sidst inspirationen til det virkelige liv i escape room oplevelser, hvor det efter sigende var Takao Kato fra Kyoto, som skabte det første virkelige Escape Room i 2007. Populariteten af “escape the room”-videospil og hans personlige lyst til eventyr inspirerede ham til at prøve noget nyt og derved så Live Escape Rooms dagens lys

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>