Freelancer eller bureau?
Hvis du overvejer hjælp til at håndtere din markedsføring har du garanteret overvejet om det skal være en konsulent der måske er selvstændig, eller et stort bureau.
Lad os kigge på nogle af fordelene og ulemperne ved at vælge det ene frem for det andet.
Artiklen er på ingen måde videnskabelig – men består udelukkende af mine egne holdninger og erfaringer. Jeg har været hos et bureau og arbejdet som specialist, jeg har været ansat hos en virksomhed og er nu selvstændig freelancer, så jeg kan om nogen se det fra alle vinkler.
En freelancer vil ofte være:
Billigere end et bureau fordi freelanceren højst sandsynligt ikke skal betale løn til et fancy stort kontor, eller betale løn til direktøren, rengøringsassistenten, regnskabseleven osv. Freelanceren har kun sig selv at tænke på.
Freelanceren er typisk den samme der sælger opgaven ind til dig som også sidder og løser opgaven – hvorfor du kan være sikker på kun at skulle forklare hvad du eller din virksomhed laver en gang.
En freelancer er super at bruge hvis du har behov for en specialist på et givent område.
Typisk er de selvstændige også nemmere og hurtigere at komme i kontakt med, og kan svare mere konkret på dit problem.
Et bureau vil ofte være:
Et bureau er mere fleksibelt i antallet af opgaver de kan løse for dig, da de typisk har flere hænder og flere kompetencer in house.
Et bureau vil ofte tage en højere timepris, pga. de højere udgifter til husleje, flere medarbejdere og måske flottere kontorer end den selvstændige har. Derudove har de store bureau typisk også en længere bindingsperiode på måske op til et år, dette kan være særligt problematisk hvis du ikke er tilfreds med arbejdet.
De har flere mand på arbejde, så er din freelancer blevet syg er det bare ærgeligt og du må vente, hvorimod der MÅSKE er andre der kan tage over arbejdsopgaverne på et bureau. Dette er dog langt fra sikkert da de måske kun har en mand til at løse lige præcis den opgave du skal have løst.
Så hvad skal du vælge?
I bund og grund handler det om hvor meget eller hvad du skal have hjælp til? Søger du udelukket hjælp til at holde din Google Ads konto ved lige er en Adwords freelance konsulent mere end nok til at kunne varetage denne opgave. Men skal du ud og have en ny hjemmeside, et helt nyt e-mail marketing setup, samt få lavet annoncer til både Facebook og Google er det måske klogest at samle det ved et bureau, da en mand sjældent ville have alle disse kompetencer.